
Jövőálló vezetők
Milyen kihívásokkal küzdenek a vezetők 2021-ben, és hogyan tudnak felkészülni rájuk?
2019-es felmérések szerint a jó vezetők akár nyolcszorosára képesek növelni a dolgozók vállalat iránti elkötelezettségét*. Ez a termelékenység javulásában, a fluktuáció mérséklődésében, a hiányzások akár 41%-os csökkentésében** mutatkozik meg, ezáltal jelentős hatással van a vállalat pénzügyi teljesítményére és versenyképességére.
(*O.C Tanner Global Culture Riport; **Gallup)
2019 óta gyökeresen változott meg az életünk. Az elkötelezettség, eredményesség, jelenlét, motiváció, teljesítmény, versenyképesség teljesen új megvilágítást kapott. A korábbi mérőszámok, az ezek elérését megcélzó módszerek, vezetői eszközök felülvizsgálatra szorulnak. Egyes becslések szerint 20-30 évnyi fejlődés igénye sűrűsödött egyetlen évbe. Nem csoda hát, ha ebben a folyamatosan változó, felgyorsult, digitalizálódó világban úgy érezzük, összecsapnak fejünk fölött a hullámok, nem tudunk fókuszálni a hosszú távú tervekre, célokra, nyomasztanak a határidők, szétforgácsolnak minket az azonnali megoldást igénylő, sürgős feladatok.
Vezetőként további kihívás megfelelő időt és teret teremteni a munkatársakkal, a csapatunkkal való kapcsolattartásra, motivációra, támogatásra, pedig ez az egyik kulcsa a hatékony, eredményes munkavégzésüknek.
Molnár Szilvia, karrier- és HR tanácsadó, vezetői coach, tréner egyik ügyfele – aki egy 200 fős nemzetközi vállalat középvezetője – a vezetői coaching során azt a problémát hozta be, hogy amikor vezetőként benne van egy olyan folyamatban, amely stratégiai tervezést igényel, közben pedig sürgetik a határidők, illetve folyamatosan “fontosabbnál fontosabb” feladatokkal találják meg őt a kollégák, és várják tőle a döntést, akkor nemcsak, hogy nem tudja, hogyan priorizáljon, de képtelen inspirálóan vezetni a csapatát.
Eleinte úgy vélte, hogy a home office is csak rontott ezen a helyzeten, hiszen azt érezte, hogy a megbeszélések hatékonysága csökkent az online térben. Azzal küszködött, hogy az online megbeszélések során a nézeteltérések miatt egyre több konfliktusa támadt, melyet az időhiány és a fizikai távolság miatt nem volt képes kezelni.
A vezetőfejlesztés során az ügyfél felismerte a problémája okait: nem volt elég hatékony a kommunikációja, nehezére esett nehéz helyzetekben építő jellegű visszajelzést adni, illetve rugalmasan alkalmazkodni új helyzetekhez. Felfedezte önmagában, hogy ha a konfliktuskezelésben és az önmenedzselésben fejlődik, akkor a kihívása valódi oka kezelhetővé válik. Nem is gondolnánk, hogy mindezek bizony az érzelmi intelligencia fontos összetevői. Daniel Goleman szerint a munkahelyi sikerességünk, eredményességünk 80%-ban az érzelmi intelligenciánktól függ, és a boldogulásunkhoz csak 20 %-ban járul hozzá a „klasszikus” IQ.
Mi segítette az ügyfelet a továbblépésben?
Elsősorban a szemléletváltás és önreflexió, mely során felismerte, mi az, amiben vezetőként először neki szükséges változtatnia ahhoz, hogy minél hatékonyabban, másokhoz magasabb minőségben kapcsolódva legyen képes kommunikálni és win-win helyzeteket kialakítani. Így nemcsak a vezetői hatékonysága, de a csapat munkájának eredményessége is megsokszorozódik.
Mi a tanulság?
Amíg benne vagyunk egy helyzetben, nehezen látjuk a kiutat, a megoldást.
Ha sikerül kissé eltávolodni a problémától és úgy rátekinteni a saját kihívásainkra, sokszor kiderül, hogy nem is azzal van dolgunk, ami a felszínen látszik.
Ebben segítségünkre lehet egy coach, vagy akár egy csoport, ahol meghatározott keretek között, biztonságos légkörben dolgozhatunk az elakadásunkon, új erőforrásokat fedezhetünk fel magunkban és új eszközöket találhatunk a megoldáshoz.
Ahelyett, hogy megpróbálnánk “megjavítani” a hibásnak vélt működésünket, érdemes megismerni, miért is működünk az adott módon, és kis lépésenként változtatni a szokásainkon – véli Tóthné File Edina, business coach, tréner, mediátor.
Ősi agyunk, tudatalattink ösztönösen reagál mindenre, ami ismeretlen, ami új – lássuk be ebből volt bőven az elmúlt időszakban – és ha megnyomja a vészcsengőt, félelmeink kiszorítják a kreativitást, gondolkodást, tervezést, logikát.
Választhatjuk azt az utat is, hogy kisebb lépésekben, kisebb, könnyebben teljesíthető célokat kitűzve, kitartóan haladunk. Ilyenkor szinte észrevétlenül építhetünk be új szokásokat, újra tudjuk programozni agyunkat, és a feszültség és kudarcélmény helyett örömet találhatunk a változás folyamatában.
A jelenkor kihívásaira válaszul a BENT szakmai közösség Jövőálló Vezetők címmel indított workshop-sorozatot, amelynek célja, hogy a résztvevők saját ütemükben, lépésről-lépésre fejlődhessenek vezetői készségeik, kompetenciáik terén és alakítsanak ki új szokásokat a tudatos vezetővé válás útján.
A résztvevők kis létszámú csoportban, egymást támogatva, inspiráló, bizalmi légkörben dolgozhatnak egy-egy kihívásuk megoldásán. Vezetői szereptudatuk megerősödik, a csoportos coaching módszerével a saját erőforrásaik megsokszorozódnak. Nyár előtt az utolsó programsorozat májusban indul. Az eseményen olyan új utakat fedeznek fel, melyek segítik őket abban, hogy a sokféle megoldási lehetőség közül megtalálják a számukra legkedvezőbbet.
Írta: Molnár Szilvia és Tóthné File Edina

Online etikett: ki, mit lásson, halljon?
A negyedik Switch online üzleti reggelit egy fotó megosztásával kezdtük, ahol egyik oldalon egy avatar, a másikon egy valós férfi képe látszott. Szavazni lehetett, hogy kivel vennénk szívesebben részt egy online üzleti megbeszélésen. A többség a valós képre szavazott.
Lassan egy éve mindannyiunk munkájának, életének részét képezi az online kapcsolattartás, ezért is tartottuk fontosnak, hogy ezen a tudásmegosztáson arról beszéljünk, hogy ki, mit lásson egy online üzleti tárgyaláson?!
Az online bejelentkezéseknél érdemes figyelni:
- a fényekre (próbáljuk ki előtte, például, ha ablaknak háttal ülünk, akkor csak egy fekete folt fog látszani belőlünk)
- háttér beállítására, vagy semleges háttér választására (elviheti az átadni kívánt üzenetről a fókuszt, ha egy telezsúfolt, esetleg rumlis gyerekszobából jelentkezünk be, vagy folyamatosan körbe-körbe sétálunk a beszélgetés közben)
- hangminőségre (ajánlott headset használata, vagy laptop mikrofon esetén kapcsoljuk ki, ha nem mi beszélünk)
- stabil internetre.
Ahogy a személyes találkozó első néhány másodperce az első benyomás és a bizalom megalapozásának ideje, ez az online világban sincs másképpen. Azonban a zavaró tényezők és a technikai feltételek miatt ez nehezített pálya. Saját helyzetünket könnyítjük meg, ha a környezetet, ahonnan bejelentkezünk komfortossá tesszük. Korábban számtalanszor megkaptam, hogy könnyű neked, hisz otthonról dolgozol, legkényelmesebb környezetben dolgozhatsz. Azonban eddig a másik fél nem tudta, hogy otthonról jelentkezik valaki és nem egy irodai tárgyalóból. Most, hogy a többség otthonról dolgozik minden tárgyaló felet az otthonunkba, a privát szféránkba engedünk be. Hiszem, hogy tehetjük mindezt úgy, hogy előnyünkre váljon, komfortosak legyünk benne, mert egyet ne felejtsünk el, lehet bármilyen tökéletes virtuális irodai hátterünk, ha a mondanivalónk nem értékes akkor csak néhány percre nyertük meg az ügyfelet.
Az avatar használatára amúgy van néhány példa (van, amit a sajtó is felkapott például a macskás avatárral bejelentkező ügyvéd), és a használatát pártolók előnyként említik, hogy ezzel kizárható, csökkenthető a diszkrimináció. Azonban a támogatók is elismerték, hogy a bizalom kiépítése nehezebb, lassabb, mint ha vállalva önmagunkat jelentkezünk be. Várunk a következő Switch-en valós képpel. Részletek itt:
Írta: Nagyné Czuri Eszter

Horog, amiről üzleti partnered emlékezni fog rád
A 3 igazi meseszám, így hát egy meghökkentő történettel kezdtük a beszélgetést: Mit taníthat nekünk Casanova az üzleti életben?
Mi jut eszünkbe először erről a különös irodalmi – történelmi személyről?
Tudjuk-e milyen sikereket, eredményeket ért el életében?
Mit tett, ami ma is példaértékű lehet?
Giacomo Casanova igazi kalandor volt, sokoldalú, művelt, sajátos tehetség. “Önéletírása” óriási olvasótáborral büszkélkedhet: olvasottabb, mint korabeli példaképe, Voltaire.
A jelzővé vált Casanova életéről 1918 – 2005 között 17 film készült.
Társadalmi és szerelmi sikereit annak köszönheti, hogy kitűnő megfigyelőként és jó emberismerőként őszintén, jó stílusban és szórakoztatóan írt, és bár nem volt különösen vonzó, mind a 122 partnerébe “belelátta” azokat a csodálatos tulajdonságokat, amikbe végül beleszeretett. Kimutatta a vonzalmát, így végül ő is vonzóvá vált.
A történetből a szemfüles résztvevők kihallották a “horgokat”: az ellentmondásos, provokatív, megdöbbentő állításokat, a retorikai kérdéseket, történelmi tényeket, szokatlan szófordulatokat. Ha ilyeneket használunk egy beszélgetés során, felkeltjük a partnerünk érdeklődését, könnyebben tud kérdésekkel, saját élményekkel kapcsolódni hozzánk.
Az ilyen beszélgetésekre hetek múlva is emlékezni fog és nem csak forgatja a tőlünk kapott névjegykártyát, nem tudván azt egy személyhez kötni.
A kommunikáció, így az üzleti, munkahelyi beszélgetések során is, az üzenet megértésének mindössze 7%-áért felel a kimondott szavak tartalma, 38%-ot tesz hozzá a megértéshez, az, ahogyan mondjuk. A maradék 55%-ot a hallgató a testtartásunkból, gesztusainkból, mimikánkból, mozgásunkból, a rajtunk látható szimbólumokból szűri le.
Az online térben elvész a nonverbális információ nagy része. Ezért igyekeztünk hatással lenni egymásra a szavaink által.
A résztvevők visszajelzései alapján a legnépszerűbb “horgok” a beszélgetésekben ezek voltak: a pénzügyek egy aknamező, zöld háztartás, coach, gyerekjóga, magabiztos vállalkozók, kék ég.
A Veszprém, Fejér, Pest megyéből, Budapestről és Szegedről csatlakozott résztvevők ez alkalommal is feltöltődve folytathatták a napot: “Imádtam a kommunikációt és a sok mosolyt! Felvillanyozta a napomat!” Három hét múlva folytatjuk!
Írta: Tóthné File Edina

Mi az a liftbeszéd?
A “elevator pitch” (liftbeszéd) nemcsak lifben utazóknak ajánlott. Ezzel a felütéssel kezdődött a második Switch – online üzleti reggeli (linkelve az oldal) közel 20 vállalkozó, szabadúszó részvételével. A Switch felépítését követve ezen az alkalmon is, a találkozó első 10 perce egy tudásmegosztó, ahol egy-egy témát érintünk néhány gyakorlati tippet kiemelve. Ezt egy kérdéssel zárjuk, amit kiscsoportban (2-3 fő) megbeszélnek a résztvevők, ezzel is közös kapcsolódási pontokat keresve.
Ezen az alkalmon a rövid, hatásos bemutatkozó volt a tudásmegosztó témája. A mai világban a figyelem-kapacitásunk rohamosan csökken. A folyamatos online lét (emailek, messenger üzenetek, insta bejelölések érkeznek a telefonunkra miközben például egy előadást hallgattunk, vagy egy megbeszélésre készülünk) miatt a figyelem fenntartása és megszerzése komoly kihívás. Az “elevator pitch” felépítést használhatjuk személyes üzleti találkozón, interjún, bemutatkozáskor, egy ötlet prezentálása előtt, de akár egy online bejelentkezéskor is.
A felépítése három részre tagolható:
- WOW – figyelemfelkeltő kezdés
Nem a nevünk, inkább a tevékenységünk összefoglalása. - HOW
Önmagunk pozícionálása – miben vagyok jó, sikerek, történetek, számok összefoglalása
Figyelem felkeltése, annyira, hogy a hallgatóságnak érdekes legyen egy következő találkozó. - NOW
cselekvésre felhívás, mint befejezés például egy következő találkozó egyeztetése
A terjedelme az egész bemutatkozásnak 0,5-1 perc maximum.
Fontos kiemelni, hogy önazonosak maradjunk a bemutatkozás során, hisz ezzel adjuk el magunkat, ez nem egy stand up szereplés. Pont emiatt érdemes dolgozni rajta, időről időre visszatérni, érlelni az ütős bemutatkozást. Ha készen állsz, a következő Switch alkalmon várjuk, hogy megismerjük a Te bemutatkozásod.
Írta: Nagyné Czuri Eszter
Bernád Barbara Karolina

20 évnyi tapasztalattal rendelkezem animációs prokjektek létrehozásában, mint animátor és mint gyártásvezető illetve projekt manager. Emellett foglalkozom kisebb kreatív projektekkel és videovágással is. Szívesen segítek új vállalkozásoknak közösségi médiás megjelenéseiknek kialakításában, vizuális együttgondolkodásban.
Weboldal: https://tincture.eu/
Tóthné File Edina

Vezetőkkel, szervezetekkel és munkavállalókkal dolgoztam és dolgozom azon, hogy “boldogságot” találjanak a munkában. Célom, hogy ügyfeleim fizikailag és pszichésen is a legjobb teljesítményt tudják kihozni magukból:
– jól ütemezett feladatokat,
– inspiráló kihívásokat,
– sikerélményt,
– teljességet az életük minden szerepében,
– határozottságot és
– egészséges, energikus életet.
Tapasztalataimat és személyes megéléseimet a biztonságos munkakörnyezet és munkakultúra építése területén mérnökként és gyermeket nevelő női vezetőként szereztem a vegyipar, csomagoló-, autó- és repülőgépipar területén, kis-, középvállalati, valamint multinacionális környezetben.
2017 óta coachként, mentorként, az idei évtől mediátorként fő fókuszom a
– biztonságos, támogató munkahelyi légkör és szervezeti attitűd kialakítása,
– empatikus, érzelmeken és szükségleteken alapuló kommunikációs kultúra fejlesztése,
– munkafolyamatok humán fókuszú optimalizálása, új erőforrások felszínre hozása,
– stressz-álló, reziliens közösségek építése.
Nem dolgozom sablonokkal, az egyedi, testre szabott fejlődési utak eredményességében, a mérhető eredményekben hiszek.
Weboldal: http://www.soulid.hu/
Facebook: https://www.facebook.com/soulid.hu/
Cikkek: https://bentbalaton.hu/switch_1-0/
https://bentbalaton.hu/switch_3-0/
https://bentbalaton.hu/jovoallo-vezetok-cikk/
Tardi Hajnalka

Közgazdászként máshogy tekintek az angol nyelvre; a jól használható nyelvtudás fontosságát utazásszervezőként, marketingesként külföldi munkáim során megtapasztaltam, így beszédközpontú, gyakorlatias angolóráimmal segítem a tanulni vágyókat. Szakmai nyelvvizsgákra, angol nyelvű állásinterjúkra felkészítést vállalok, illetve a felnőtt korban újrakezdők tudását szívesen segítem rendszerezni, aktivizálni. Édesanyaként a korai nyelvelsajátítás híve vagyok, két fiammal gyakorlatban tapasztasztalom az előnyeit. Megszerzett ismereteimet megosztom a kisgyermekkori nyelvi fejlesztésre nyitott családokkal, kiscsoportos foglalkozásokat tartok a tipegő és az ovis korosztályoknak.
Weboldal: https://tipegoangol-hu.webnode.hu/
Facebook: https://www.facebook.com/TipegoAngol/
Molnár Szilvia

Multinacionális vállalatoknál szerzett 15 év tapasztalattal, HR területen pedig több éves HR vezetői tapasztalattal rendelkezem. Ügyfeleimet abban támogatom, hogy szakmai útjukon, karrierjükben előrébb vagy tovább tudjanak lépni. Személyre szabottan, az egyéni igényeknek megfelelően segítek a szakmai útkeresőknek, az önmegvalósítást tervezőknek, illetve a karrierjük vagy vállalkozásuk újratervezésében gondolkodóknak, akik a legtöbbet szeretnék kihozni önmagukból. Vezetők, vállalkozók, illetve munkavállalói csoportok fejlesztéséhez különböző hatékony és kreatív módszereket, cél- és megoldásorientált egyéni vagy csoportos coaching folyamatot alkalmazok, valamint szervezetfejlesztést célzó tréninget nyújtok. Mindemellett a megfelelő munkatársak kiválasztásában segítem a kis- és középvállalatokat.
Weboldal: https://www.kreativfejlesztes.hu/