Egyre tudatosabban megjelenik a közösséghez tartozás vágya – BENT kutatás 2020
Szabadúszók, mikro- és kisvállalkozások megváltozott élethelyzetét, lehetőségeit felmérő tavaszi kutatásunk összefoglalóját találjátok itt. Ezúton is köszönjük annak a közel 100 kitöltőnek, aki értékes válaszával hozzájárult a kutatáshoz. A bevezetőben szeretnék kitérni arra, hogy miért tartjuk fontosnak ezt a kutatást? Vállalkozóként dominánsan él az a kép, hogy oroszlánként mindennel egyedül megküzdve kell boldogulni. Már a BENT egyesület alapításával is az volt a célunk, hogy közösséget formáljunk, ahol a tagok, résztvevők könnyen találnak kapcsolódási pontot, támaszt. A 2020. március közepén kialakult helyzet (és a kutatásban adott válaszok is!) megerősített bennünket ebben a törekvésben. Lássuk a tényállást és az adatokat.
Mi történt?
2000. tavaszára Magyarországon is olyan intézkedéseket vezettek be a COVID’19 miatt, ami a vállalkozások többségét kisebb vagy nagyobb mértékben, de érintette. Legkritikusabb helyzetbe a személyes jelenlétre (pl. turizmus, vendéglátás, szolgáltatások, ahogy a személyes kapcsolattartás elkerülhetetlen) épülő vállalkozók, szabadúszók kerültek. A vásárlók visszafogták fogyasztásaikat (kivéve élelmiszer), így a mindennapokhoz szorosan nem kapcsolódó áruk eladása is csökkent (pl. kézműves ékszerek).
Milyen válaszokat adtatok a kérdésekre?
- A kitöltők között nagyjából fele-fele arányban volt a kezdő: 1 és 3 év közötti vállalkozás, és a már 4 évnél régebbi tapasztalattal rendelkező.
- A szakterület nagyon vegyes: szövegírás, oktatás, tanácsadás, coaching, programozás, kézműves, fotózás, marketing, webdizájn. A többség olyan terület volt, ahol a személyes jelenlét elhagyható, azonban kézművesek, vásározók is kitöltötték a kérdőívet.
- A válaszadók 71,3% egyéni vállalkozó.
- Meglepő (megnyugtató) adat volt, hogy 79% NEM szüneteltette a járvány alatt sem vállalkozását. Fontosnak tartottuk felmérni, hogy a járványügyi helyzet miatt mennyire éltek a vállalkozók a szüneteltetéssel, mint lehetőséggel (egyéni vállalkozók maximum két évig szüneteltetheti a vállalkozását).
- A kutatás kitért arra is, hogy ha volt kereslet kiesés akkor annak áthidalására milyen forrást találtak a szabadúszók, vállalkozók: 47,4%-a válaszolta, hogy volt tartaléka, 28,9%-a pedig családi támogatással oldotta meg ezt az időszakot.
- Szintén érdekes adat, hogy 10%-nak nem volt kiesés, sőt inkább kisebb növekedés volt megfigyelhető!
Mi lehet a megoldás?
A felmérésben választ kerestünk arra, hogy hogyan, mivel lehetne a hasonló nehéz időszakra felkészülni. Mi nyújtana segítséget, milyen tudásra lenne szüksége a magyar vállalkozónak?
- Támogatásként a válaszadók 41%-a vállalkozói klubot (plusz 35%-a, nagyon hasonló kategóriát a támogató beszélgetést jelölte meg),
- 40%-a pedig a szakmai tudás bővítését jelölt meg.
- A kijárási korlátozás miatt az online platformok, videómegosztó alkalmazások, webshop üzemeltetés ismerete előtérbe került.
- Kitértünk arra is, hogy ha tudásbővítés, akkor milyen téma az, ami hasznos lenne. A válaszadók a következőket jelölték: 49% üzletszerzés, értékesítés, 45% brandépítés, 37% online marketing
Összegzés
Két érdekes tanulságot szűrtünk le a kutatásból. A képzés, ismeretbővítés terén még mindig ugyanazok a sláger témák szerepelnek (értékesítés, brandépítés, marketing), valószínűleg ezeken a területeken a szakemberek többsége kevesebb ismerettel rendelkezik, illetve folyamatos újítások jelennek meg.
A válaszokból is látszik, hogy egyre tudatosabban a közösséghez tartozás vágya jelenik meg. Szabadúszóként, vállalkozóként szabadon, de közösségben átvészelni akár egy ilyen nehezebb helyzetet is.